Klíma szerviz
A klímarendszer lelke a hűtőközeg (köznyelven klímagáz) ami alapvetően a gépjárművek hűtőrendszereinek korától és állapotától függően fogy. Időközönként karbantartás és feltöltést igényel.
Hűtőközeg betöltés a rendszerben csak a rendszer nyomáspróbája után ajánlott ha az gáztömör. A klíma problémák oka jellemzően nem maga a hűtőközeg hiány, az csak egy okozat, maga az ok jellemzően egy-egy fő darab vagy tömítés hibája.
Használat
Bizony, mint ahogy oly sok más dolgot, úgy a klímát is lehet jól (okosan) és lehet rosszul használni. Vannak olyan szabályok, amiket érdemes betartani, hiszen ez nemcsak a klíma állapotát, hanem akár egészségünket is befolyásolhatja. Célszerű inkább induláskor a lehúzott ablak és a menetszél segítségével lehűteni autónk belsejét és magunkat.
Nyomos érv emellett, hogy szervezetünket ezáltal nem terheljük meg a túlságosan nagy hőmérséklet-különbséggel, és csökkentjük a megfázás esélyét is. Indításkor, hidegindítás után a klímának is kell egy kis idő, amíg nekilendül, és mivel az egész rendszernek át kell hűlnie, ezért lehetetlen elvárás, hogy a beömlőkön keresztül azonnal lágy szellők érkezzen.
Fontos még, hogy a hideg légáramot ne irányítsuk magunkra. Az egészségügy megfontolásból született javaslat mögött a tisztítatlan klímarendszerben lévő gombák és baktériumok állnak, amelyeknek légzőszervi problémákat is okozhatnak. Szerencsére egyre többen tudják már, hogy a légkondi influenzaszerű tüneteket és ízületi panaszokat is okozhat, ha túlzásba visszük annak használatát vagy nem megfelelően tiszta a rendszer és/vagy a pollenszűrő. Érdemes a klímát az utazás vége előtt pár perccel ki kell kapcsolni, így megakadályozhatjuk a benne lévő gombák kialakulását. Mivel egy speciális rendszerről beszélünk, ezért télen hetente legalább egyszer pár percre kapcsoljuk be, hogy az olaj a rendszerben kenhesse, „ápolhassa”, az alkatrészeket.
Lehetőleg az utasteret ne hűtsük 8-10 fokkal hidegebbre, mint a külső hőmérséklet; a légkondi használata a kis teljesítményű autóknál befolyásolhatja a gyorsulást; valamint hasznos dolog, ha mi magunk is segítjük a klíma működését néhány aprósággal (ne parkoljunk tűző napon; fóliázzunk; alkalmazzunk szélvédő takarót, stb.) A belső levegő keringetését jellemzően a városban ajánlott használni és kisebb ventilátor fokozaton, mivel a gépjármű szellőzőrendszere a városi szmogot nem tudja olyan hatékonyan kiiktatni, mint mondjuk a levegőben lévő egyéb szennyeződéseket.
Klímafertőtlenítés
A klímaberendezés, mely mindinkább hozzátartoznak a gépjárművek alapfelszereltségéhez egy olyan rendszer, ami lehetővé teszi, hogy az utastér belső hőmérsékletét folyamatosan szabályozza a külső hőmérséklet függvényében, illetve utastér szűrője megakadályozza a szén- mikrorészecskék, a por és a levegőben lévő pollenek bejutását az utastérbe. Amennyiben nem cseréli ki az utastér szűrőjét rendszeresen, ezeket a károsító, szennyezett részecskéket, melyek allergiákat okozhatnak, kevésbé fogja szűrni. Ezért évente legalább egy alkalommal érdemes elvégeztetni a klímafertőtlenítést a baktérium- és vírusmentes gépjárművért, valamint a kellemetlen szagok eltűnéséért. Szervizünkben a legkorszerűbb klímafertőtlenítést, az úgynevezett ózonos tisztítási eljárást alkalmazzuk, melynek 6000- szer nagyobb a hatásfoka, mint a normál fertőtlenítőszereknek. Az ózonos fertőtlenítés teljes mértékben vegyszer és káros anyagok felhasználása nélkül történik, ezért különösképpen ajánlott kisgyermekesek, allergiások, valamint vegyszerekre érzékenyek számára. Míg a habbal, spray-vel történő fertőtlenítés sokáig kellemetlen szagot hagy maga után, az emberi szervezetre káros és erős vegyszereket tartalmaz.